Interviewreeks: Veerle Bernaerts, Scheepsherstellingen Bernaerts , aan het woord

“Ligging bij
kanaal belangrijkste troef”

Lees je het artikel graag als PDF?

Het familiale scheepsherstellings- bedrijf Bernaerts bestaat dit jaar 35 jaar. Sinds een tiental jaar wordt het bedrijf gerund door de tweede generatie, Veerle Bernaerts en haar zus. Het bedrijf bouwt als enige in België stuurhutten voor binnenschepen in zowel aluminium als pvc. Aan de Oostkaai in Merksem beschikken ze over een werkplaats en een kade waar ze binnenschepen kunnen ontvangen. De ligging aan het kanaal is dan ook een grote troef.

Kanaalkant: Kan je het bedrijf even voorstellen?
“We bouwen stuurhutten op binnenschepen in zowel aluminium als pvc. De cabines die we bouwen zijn voor vernieuwing of vervanging na een ongeval. Zo’n nieuwe cabine met dubbel veiligheidsglas isoleert ook beter dan een oude houten cabine. Momenteel zijn wij nog de enigen in België die dat doen. Enkel in Nederland zijn er nog een drietal bedrijven en in Duitsland nog één. In Frankrijk hebben we zelfs geen concurrentie. Op dit moment zijn onze medewerkers in Frankrijk om een stuurhut te plaatsen.

We bestaan dit jaar 35 jaar. Mijn ouders zijn destijds met het bedrijf begonnen. Mijn zus, Els Bernaerts en ik zijn nu tien jaar zelfstandig.

We zijn een echt familiebedrijf. Mijn neef werkt hier ook en binnen enkele weken gaat de oudste werknemer met pensioen. Wij hebben momenteel acht werknemers, maar mijn vader steekt ook nog regelmatig een handje toe.

Wij werken hoofdzakelijk hier ter plaatse aan ’t Dokske, maar als het nodig is gaan we ook op locatie zoals nu in Frankrijk. De cabines kunnen door een schip worden opgehaald of ze vertrekken met de vrachtwagen als uitzonderlijk vervoer. We verzorgen het hele pakket. We plaatsen de cabines, zorgen voor de hydraulische aansluiting, enz. Behalve de elektriciteit en de betimmering. Daar hebben we collega’s voor”, legt Veerle Bernaerts uit.

Kanaalkant: Wat zijn volgens jou de belangrijkste troeven en uitdagingen van deze bedrijvenzone?
“Voor ons is de ligging aan het water sowieso de belangrijkste troef. Bovendien zitten we hier vlakbij de haven en alle opritten van de ring. Als we geen kraan nodig hebben, werken we vaak in de haven voor het vervangen van ramen of deuren bijvoorbeeld.

Op het vlak van uitdagingen zijn er vooral de vele werken in de omgeving. Vroeger zaten we aan het Lobroekdok, tot dat werd afgesloten van het kanaal. Daar zaten we quasi alleen en hadden daar ruimte om vijf tot zes schepen naast elkaar te leggen. Hier kunnen er maximaal twee achter elkaar liggen en dan stopt het.

Het vinden van personeel blijft ook een hele uitdaging. Je kan dit beroep niet op school leren. Al een jaar of drie zijn we actief op zoek naar mensen. Voor ons is het belangrijk dat ze de taal goed machtig zijn.

Wij zijn een internationaal bedrijf met onder meer twee Polen, een Iranees, een Syriër en mijn neef, een Antwerpenaar. Ze werken met zware stukken en dan is communicatie cruciaal. We leveren een mooi product en beginnen steeds van nul. Voor een schipper die een hele dag in zijn stuurhut zit, is dat het belangrijkste deel van het schip.

We hebben altijd tevreden klanten” onderstreept Veerle Bernaerts trots.

Kanaalkant : Hoe kan Kanaalkant bedrijven als jullie bedrijf voorthelpen?
“Om eerlijk te zijn, ken ik de organisatie niet zo goed. Gebiedsmanager Hans Maes is hier wel eens geweest. Voor ons is het erg interessant dat we met verschillende nabijgelegen bedrijven kunnen samenwerken. Bijvoorbeeld, vlakbij is een bedrijf in metaalwerken dat ik kan bellen als ik een lasser nodig heb. Op het koetswerkbedrijf hiernaast doen we beroep als er iets moet gespoten worden. We proberen hier in de buurt wel wat samen te werken met bedrijven.

Het grootste probleem is de weg gelegen voor ons bedrijf. Ze rijden hier door alsof het een snelweg is. We moeten hier altijd oversteken om onze kade te bereiken. Ik heb de stad hierover al gecontacteerd om bijvoorbeeld een zebrapad aan te leggen, maar tot nu toe zonder resultaat.

Als er wat zou mogen veranderen aan de buurt en als ik voor mijn winkel mag spreken dan zouden er meer faciliteiten voor de schippers mogen komen. Walstroom bijvoorbeeld of een waterboot. Die boot komt hier niet meer langs. Schippers moeten terug buitenvaren om ergens water te halen. Afvalcontainers zouden ook welkom zijn. We zijn een watergebonden bedrijf maar er wordt weinig gedaan voor schippers.

We zouden ook graag meer buitenruimte hebben. Een groot deel van de ruimte is uitgegeven aan parking. Onze stuurhutten meten vijf op zeven meter. Met die afmetingen krijgen we ze haast niet meer door de poort. Daarom zou wat meer buitenruimte welkom zijn”, besluit Veerle Bernaerts.